Viestivä kirjasto -koulutussarja
10.2. 2026 KLO 13-14:30 KUTSUVA KIRJASTO
TAVOITE
Koulutuksen tavoitteena on tarjota eväitä erityisesti niiden ihmisten tavoittamiseen, jotka eivät vielä ole kirjastojen aktiivikäyttäjiä. Koulutuksessa pohditaan, miten viestinnän avulla herätetään kiinnostus kirjastojen monipuolisia palveluita kohtaan.
MITÄ OPITAAN
Käytäntöön suoraan sovellettavilla vinkeillä osallistujat voivat jatkossa tehdä oman kirjaston viestintää entistä houkuttelevammalla ja monipuolisemmalla tavalla. Samalla viestinnästä vastaavat tietävät, mitä ovat ne asiat, joilla ihmisen saa kiinnostumaan asioista.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Ihmisiä kiinnostava sisältö on viestinnän onnistumisen a ja o. Tässä koulutuksessa perehdytään siihen, mitä kirjastojen nykyiset ja potentiaaliset asiakaskunnat ovat ja millä eri tavoilla heitä voi houkutella kirjaston palveluiden pariin. Käymme läpi, miten osallistuvien kirjastojen palvelut voidaan pukea erilaisiksi sisällöiksi ja miten ihmisten kiinnostus herätetään somessa ja muilla kanavilla.
Koulutuksessa voidaan käsitellään esimerkiksi seuraavia asioita:
- Kirjaston kohderyhmät: mitä ne ovat ja mistä heidät voi tavoittaa?
- Keinoja herättää ihmisen kiinnostus kirjastoa kohtaan
- Kirjaston palveluista puhuminen kiinnostavalla tavalla
- Uusien kohderyhmien houkutteleminen kirjastoon
- Vinkkejä sisältöjen muotoiluun ja monistamiseen eri kanaville
Ilmoittaudu Kutsuva kirjasto -koulutukseen tästä linkistä (Forms).
Merkitse osallistumisesi oman kuntasi henkilöstöjärjestelmään. Oululaiset Talenttiin.
—
Oulun, Vaasan ja Rovaniemen Ake-kirjastot järjestävät neliosaisen Viestivä kirjasto -webinaarisarjan keväällä 2026.
Tuntuuko, että kirjaston viestintä hukkuu kaiken muun informaation alle, onko haastavaa kohdentaa viestintää, pohditko kuinka saavuttaa viestinnällä mahdollisimman moni kirjaston potentiaalinen asiakas?
Oulun, Rovaniemen ja Vaasan alueellinen kehittämistehtävä ovat koonneet neliosaisen koulutussarjan viestinnän tehostamiseen. Tämä koulutus käsittelee kirjastojen vaikuttavaa viestintää käytännönläheisellä otteella. Koulutuksessa pureudutaan siihen, mistä vaikuttava viestintä koostuu ja miten sisältöjen vaikuttavuutta voidaan lisätä myös yksinkertaisin keinoin. Pohdimme viestinnän eri kanavia suhteessa kohderyhmien tavoittamiseen ja keskustelemme siitä, miten eri kohderyhmille tulee viestiä, jotta näiden kiinnostus herätetään halutulla tavalla. Koulutus antaa tiiviin opastuksen selkokieliseen viestintään, mitä selkokieli on ja kuinka sitä voi hyödyntää viestinnässä ja asiakaspalvelussa.
Koulutussarjan sisältö
Viestinnällä vaikuttaminen ja miten se tehdään?
Ihmisten kiinnostuksen herättäminen: keinoja ja koukkuja
Kuntapäättäjät kohderyhmänä ja heidän tavoittamisensa
Kirjastotyön esiin tuominen eri tavoin
Sisältöjen muotoilu eri kanaville: vinkkejä ja malleja
Kirjaston vaikuttavan viestinnän suunnittelu: mitä pitää ainakin huomioida?
Erilaisia tapoja tehdä viestintää
Mitä on selkoviestintä
Kouluttajina toimivat Viestintä-Piritta ja Selkokeskus.
13.1. klo 13-14:30 Vaikuttava viestintä
10.2. klo 13-14:30 Kutsuva kirjasto
17.3. klo 13-14:30 Suunnitelmalla suuntaa viestintään
14.4. klo 13-14:30 Selkoviestinnällä selkeyttä viestintään
Lisätietoa:
Riikka Sirviö riikka.sirvio@ouka.fi
Oulun Ake-tiimi: akeoulu@ouka.fi