Vaikuttamisoppaat

Tässä osiossa käsitellään seuraavia teemoja: viestintä ja markkinointi sekä kirjaston ”lobbaaminen” päättäjille. Keskustellaan myös kirjastoalan työntekijöiden monipuolisista tehtävänkuvista ja ajanhallinnasta. Mistä tehtävistä kannattaa viestiä ja miten? Miten näkymätön työ saataisiin näkyväksi? Vieraana: Suomen kirjastoseuran puheenjohtaja Laura Rissanen. Tälle kerralle voit lukea oppaasta sivut 41 – 53 ja s. 60 – 67. Kivaa, että on kirjastoja -vaikuttamisopas löytyy täältä.

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä.

Lahden, Oulun ja Tampereen AKE-kirjastot järjestävät keväällä 2024 vaikuttamistyön tueksi kolme tapaamista, joissa tutustutaan Kivaa, että on kirjastoja! ‑oppaan teemoihin yhdessä. Jokaisessa tapaamisessa on mukana puhujavieras, ja pääset keskustelemaan teemoista. Oppaan tehtävät tukevat pohdintaa.

Tapaamiset on suunnattu kirjastojen johtajille ja viestintää tekeville kirjastoammattilaisille, jotka haluavat pohtia kirjastotyön vaikuttavuutta ja vaikuttavaa viestintää ja keskustella aiheesta muissa kirjastoissa työskentelevien kollegoiden kanssa.

Tapaamiset toteutetaan Teams-etäyhteydellä. Voit osallistua oman aikataulusi mukaan niihin tapaamisiin, joihin pääset. Jokaiselle kerralle on merkitty, mihin oppaan osioon tapaaminen liittyy. Voit lukea ennakkoon ohjelmaan merkityt oppaan sivut. Mukaan voi tulla myös, vaikket olisi vielä ehtinyt tutustua oppaaseen, alustus ja yhteinen keskustelu avaavat uusia näkökulmia.

Tampereen ja Oulun alueellista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot julkaisivat tammikuussa 2023 oppaan ja korttipakan kirjastojen vaikuttamisesta. Julkaisu käsittelee vaikuttamistyötä kirjastoissa asiakastarinoiden, asiantuntijahaastattelujen ja esimerkkitapausten kautta. Opas keskittyy esimerkkitapauksissaan pienten kuntien kirjastoihin, mutta julkaisusta on apua kaiken kokoisissa kirjastoissa työskenteleville. Oppaasta on hyötyä kirjastojen johtamiseen, markkinointiin ja uusille ammattilaisille, ja sitä voi jakaa myös päättäjille esimerkkinä kirjastotyöstä.

Opas on verkossa vapaasti saatavilla, joten sitä voi lukea itsenäisesti, omaan tahtiin, vaikkei osallistuisi yhteisiin tapaamisiin.

Kivaa, että on kirjastoja! Opas vaikuttamiseen.
Näin hyödynnät vaikuttamisopasta ‑video Youtubessa.