Ake-bussi

Ake-koulutusten vuoden 2024 teemana on kokoelmat. Kevään koulutuksen aiheena on kokoelmanhoito, poistaminen ja kokoelmatyö. Koulutuksen aikana katsotaan Kirjastokaistalta tallenne Turun kaupunginkirjaston Kaisa Hypènin esityksestä Poistakaa tuo kaameus kokoelmistanne. Lisäksi ammattijärjestäjä Ilana Aalto puhuu aiheesta Kirjaston kokoelmat ja luopumisen tuska. Iltapäivällä koulutuksessa on lyhyitä puheenvuoroja kokoelmatyöstä näkökulmana omien vahvuuksien tunnistaminen, kirjastoautojen kokoelmat, musiikkiaineiston kokoelmatyö ja kokoelmatyö pienessä kirjastossa. Koulutuksen lopussa on vielä tilastopuheenvuorot.

Koulutus järjestetään Teamsissa. Tallenne on katsottavissa 4 viikkoa. Tallenne on katsottavissa vain Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen henkilökunnalle.

OHJELMA:

8.30 Tervetuloa – Mikko Paajala, Oulun kaupunginkirjasto

8.45 Poistakaa tuo kaameus kokoelmistanne ja muita kokoelmatyön haasteita – Kaisa Hypen  Kirjastokaistan ja Libopin Kokoelmatyön ytimessä -kurssin tallenne. Esitys on osa Lahden alueellisen kehittämiskirjaston 8.9.2022 järjestämää ”Millaista kokoelmaa nykykirjastossa tarvitaan?” Ei tallenneta.

9.45 Tauko

10.00 Kirjaston kokoelmat ja luopumisen tuska: ammattijärjestäjän näkökulma – Ilana Aalto. Tallennetaan

11.00 Ruokatauko

12.00 Lyhyitä puheenvuoroja kokoelmatyöstä. Tallennetaan.
Tiedosta omat vahvuutesi ja heikkoutesi – Päivi Ojala, Kajaanin kaupunginkirjasto
Musiikkiaineiston kokoelmatyö – Mikael Saari ja Katja Pietilä, Oulun kaupunginkirjasto
Kirjastoautojen kokoelmatyö – Elina Kanerva, Oulun kaupunginkirjasto
Pienen kirjaston kokoelmatyö – Jarno Mällinen, Hailuodon kirjasto

13.45 Tauko

14.00 Kirjastotilastot – Joni Rahja, Kajaanin kaupunginkirjasto, Ritva Nikola, Oulun kaupunginkirjasto. Tallennetaan.

15.30 Tilaisuuden päättäminen. – Mikko Paajala, Oulun kaupunginkirjasto

Ilmoittaudu koulutukseen tästä. Ilmoittautuminen on auki 15.1.-16.3.2024.

Lisätietoja koulutuksesta: Anne Vesala Ake Oulu.

Ess-ohje oululaisille
Kouluttaja: Oulun kaupunginkirjasto