Kuntien ja kirjastojen varautumistyö
klo 9:00-10:15

Varautumisella tarkoitetaan kaikkea sitä toimintaa, jolla valmistaudutaan erilaisiin häiriötilanteisiin ja varmistetaan tehtävien mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa turvallisuustilanteissa. Varautumiseen kuuluvia toimenpiteitä ovat muun muassa valmiussuunnittelu, muut etukäteisvalmistelut ja -järjestelyt, toimintavalmiuden ylläpitäminen, henkilöstön koulutus sekä mahdollisten häiriötilanteiden aikaisen toiminnan harjoittelu. Lisäksi varautumiseen kuuluu materiaalinen varautuminen, joka tarkoittaa varautumista materiaalien saatavuusongelmiin.

Varautumisen tavoitteena on pyrkiä ehkäisemään ennalta häiriö- ja kriisitilanteiden syntyminen sekä toisaalta luoda edellytyksiä tilanteiden ja niiden seurausten hallintaan.

Aika: 17.9.2024 klo 9–10.15
Paikka: Teams, linkki lähetetään ilmoittautuneille
Ilmoittautuminen: https://eventilla.avi.fi/event/M056v

Koulutus on osallistujille maksuton. Linkki tallenteeseen lähetetään ilmoittautuneille.

Kirjastojen alueelliset varautumistyöpajat
klo 10:25-12:15

Työpajoissa pohditaan yhdessä kirjastojen roolia kuntien varautumisessa webinaareissa käsiteltyjen ilmiöiden ja esimerkkien pohjalta. Tavoitteena on lisätä yhteistä ymmärrystä kirjastojen vahvuuksista poikkeustilanteissa ja henkisen kriisinkestävyyden vahvistamisessa. Työpajoissa lähestytään teemaa esimerkiksi kirjaston palveluiden, henkilökunnan osaamisen ja tilojen näkökulmista. Työpajat on suunnattu esihenkilöille ja muille kirjastojen varautumisesta ja valmiudesta vastaaville. Työpajan osallistujille suositellaan osallistumista myös 10.9. ja 17.9. webinaareihin. Työpajoissa työskennellään häiriöskenaarion pohjalta. Kuvaus lähetetään etukäteen ilmoittautuneille. Työpajoissa käytetään Miro-työskentelyalustaa.

Aika: 17.9.2024 klo 10.25–12.15
Paikka: Teams/Zoom, linkki lähetetään ilmoittautuneille

Ilmoittautuminen:
Lapin ja Pohjois-Suomen työpaja (Oulun ja Rovaniemen AKET):
Ilmoittautuminen työpajaan

Huomioikaa, että jokaiseen osioon ilmoittaudutaan erikseen. Tilaisuudet ovat maksuttomia.

Tervetuloa osallistumaan tärkeisiin ja ajankohtaisiin koulutuksiin!

Aluehallintoviraston -logo