Kirjakasvio

Oululaisille tarkoitetut Oulu lukee! -kampanjan materiaalit löytyvät Kirjastoreitti-sivuilta.

Kirjakasviota voi käyttää missä päin Suomea tahansa. Ole mukana Lukuliikkeessä!

Kirjakasvio juliste, Lukuliike-logolla (tulostettava)

Kirjakasvio bingoruudukko, Lukuliike-logolla (kaksipuoleinen, tulostettava)

Kirjakasvio juliste, Lukuliike-logolla (painokelpoinen tiedosto)

Oleko innokas kasvibongari tai eikö oikean kasvion kerääminen kiinnosta lainkaan? Ta-daa, meillä on sinulle ratkaisu! Kerää tällä kertaa oma kirjakasvio. Kirjakasvio on käytettävissä missä päin Suomea tahansa.

Kirjakasvio on  kesälukukampanja, johon on helppo osallistua vaikka koko perheen voimin. Kuinka suuren kasvion sinä saat koottua? Onnea matkaan!

Lue kirjoja, joiden nimessä tai kansikuvassa on jokin kasvi. Kasvi voi olla esimerkiksi puu tai pensas, kukkiva kukka, heinä-tai viljakasvi, sammal tai jäkälä, marja, hedelmä tai vihannes, vedessä tai vesialueen lähellä kasvava kasvi.

Kirjakasvion rakentamisessa voit käyttää apuna lomakkeen bingoruudukkoa tai vain listata, montako eri kasvia saat koottua kasvioosi. Voit myös luoda oman digitaalisen kirjakasvion esimerkiksi Instagramiin. Käytä tunnisteita #kirjakasvio ja #lukuliike. Kasvion keräämisaika on kesäkuun alusta elokuun loppuun.

Kirjakasvion graafisen suunnittelun on tehnyt Sonja Lompolojärvi.

Lisätietoja kirjakasviosta: Eeva-Maria Alatalo, p. 040 519 0655, eeva-maria.alatalo(at)ouka.fi.

Tiedostot ilman logoja:
Kirjakasvio-juliste (tulostettava)
Kirjakasvio bingoruudukko (tulostettava)

Painokelpoiset tiedostot:
Kirjakasvio juliste painokelpoinen
Kirjakasvio bingoruudukko painokelpoinen

300 minuutin lukuhaaste

Oululaisille tarkoitetut materiaalit löydät Kirjastoreitti-sivuilta.
Tämän sivun materiaaleja voi hyödyntää missä päin Suomea tahansa.

Lukuhaasteessa luetaan 10 minuuttia kerrallaan erilaisilla tyyleillä, joita on 30 erilaista. Voit lukea esimerkiksi taskulampun valossa, uimalasit päässä, hassulla äänellä tai villasukat jalassa. Lukutyylejä ei voi yhdistellä yhdellä lukukerralla. Tulosta itsellesi lukuhaastelomake tältä sivulta.

Kun olet saanut lukuhaastelomakkeen kaikki ruudut täyteen, olet lukenut yteensä 300 minuuttia. Mahtava suoritus! Haasteeseen voi lukea mitä vain kirjallisuutta.

Jaa lukuhaasteeseen osallistumisesi somessa tunnisteella #lukuhaaste300.

Lukuhaaste on oululaisen Jäälin alakoulun oppilaskunnan ideoima. Haaste on julkaistu yhteistyössä Oulun kaupunginkirjaston kanssa. Lukuhaaste on osa Oulu lukee! -kampanjaa ja mukana myös Lukuliikkeessä.

Lukuhaasteen Materiaalit, mukana Lukuliikkeen logo:

300 minuutin lukuhaaste – haastelappu (tulostettava)

300 minuutin lukuhaaste – juliste A3 (tulostettava)

Logottomat materiaalit:

300 minuutin lukuhaaste – haastelappu (tulostettava)

300 minuutin lukuhaaste – juliste A3 (tulostettava)

Flyer – 300 minuutin lukuhaaste (tulostettava)

Painokelpoiset tiedostot:

Lukuhaaste300, haastelappu painokelpoinen

Juliste A1, painokelpoinen tiedosto – 300 minuutin lukuhaaste

Hyvinkään kaupunginkirjasto otti myös haasteen vastaan ja teki mahtavan haastevideon:

Sauna, Matkalaukku ja Reppu: teemapaketit muistelutuokioihin

Oulun kaupunginkirjasto

Kesto: 40 min.
Kohderyhmä: Seniorit
Tila tai paikka: Palvelukodit
Tarvittavat materiaalit ja tarvikkeet: Katso pakettien sisällöt tekstistä alta. Voit koota muistelupaketin mistä vain kivasta teemasta.

Oulun kaupungin kirjastossa on koottu teemapaketteja kolmesta eri aiheesta. Paketit ovat  Sauna, Matkalaukku ja Reppu.

Muistelupaketit on tarkoitettu kirjaston henkilökunnan käyttöön erilaisten tuokioiden pitoon, missä voi käyttää rekvisiittana vanhoja esineitä. Teemapakettien avulla voi virittää keskusteluja ja herättää muistoja menneistä ajoista. Paketit sisältävät esineitä, valokuvia ja tuoksuja. Mukana on myös pieni tietopaketti esim. saunasta ja koulusta. Paketit ovat suunnattu lähinnä ikäihmisten tuokioihin mutta niitä voi hyödyntää myös nuorempien kanssa.  Oulussa on pidetty ikäihmisille suunnattuja tuokioita palvelutaloissa. Esineet herättävät muistoja, tuollaista ja tuollaista esinettä on käytetty, meillä on ollut tuollainen… Usein vanhukset muistelevat, mitä noilla esineillä on tehty ja milloin niitä on käytetty.

Paketit on suunniteltu kokonaisuuksiksi eikä niistä voi pyytää yksittäisiä esineitä lainaan.  Pakettien laina-aika sovitaan aina lainattaessa. Paketit ovat vain Oulun kaupunginkirjaston käytössä, mutta voitte luoda omat pakettinne näiden ideoiden pohjalta.

Lisätietoja voit kysyä Eija Kämäräiseltä: eija.kamarainen@ouka.fi.

Esimerkki Sauna-muistelupaketin käytöstä

Sauna-muistelupaketin sisältö
Linna-shampoo
Nivea-voide
Partasuti
Pellavaliina
Pesuharja
Saippuat, 2kpl, (Sunlight- ja tervasaippua)
Saunakotelo (ei kuvassa)

 

 

Teemapakettia käytettiin joulukuussa kahdessa palvelutalossa järjestetyssä muistelutuokiossa. Muistelutuokion pitäjä Eija Kämäräinen kertoo seuraavasti: Aloitimme musiikilla tapamme mukaan ja Mikko Alatalo tunnistettiin molemmissa paikoissa. Kotisaunan lauteilla- kappaleessa mainittiin mm. että kotisaunan lauteilla hyvä mun on olla näin, hyvän olon tavoittaa, kiukaan suhina rauhoittaa ja löyly hyväilee. Tästäpä olikin hyvä jatkaa Sainion kirjaan ja osioon Sauna, jossa kerrottiin kuinka sauna ei ole pelkkä peseytymispaikka suomalaisille vaan se merkitsee paljon muutakin. Ja sen perään luettiin Parasta nautintoa kappale.

Vahvikkeen keskustelukorttien aiheista juteltiin ja katsottiin muistelupaketin sauna-tavaroita. Sittenpä oli aikaa siirtyä Saunavihdat- kappaleeseen, joka oli tuttu ja jotkut lauloivat mukana. Kiljusen herrasväki kirvoitti taputukset ja tarinan käänteet naurattivat. Arvuuteltiin vielä Hörölän väen arvoituksia ja hyvin osattiin arvata molemmissa paikoissa. Lopuksi kuunneltiin reipas jenkka, kuinka lauteilla saunan murheetkin haihtuu ja velatkin löylyssä saataviksi vaihtuu.

Sauna-muistelupaketin lisäksi hetkessä käytettiin
musiikkia: Alatalo, Mikko: Kotisaunan lauteilla, cd-levy 1 kpl 5, Raparperin alla: Saunavihdat cd-levy kpl 6, Jefremoff, Mika: Aamuin ja illoin kpl 15
Kirjoja: Sainio, Ari: Suomalaisia ilmiöitä, Sauna s. 9 ja Parasta nautintoa s.10-12, Finne, Jalmari: Kiljusen herrasväki s.36 Saunamatka, Kautto: Löylyä lissää: Hörölän väen saunaperinteitä – Sauna-arvoituksia  s.47
sekä Vahvikkeen keskustelukortit Saunatavarat ja saunatavat

Matkalaukun ja repun sisällöt:

Matkalaukku: teemana koti, koulu, lapset
Emalikulhot, 3 kpl
Kahvimylly
Kangaspuiden sukkula
Kanavatyö (ei kuvassa)
Kirja: Crofts: Poliisi ei hellitä
Kirnu (pienoismalli)
Kuutiopalapeli
Lankakerä ja sukkapuikot
Lankarulla
Mausteet (kanelitanko kardemumma, mustapippuri, neilikka, tilli valkopippuri)
Muistelusalkku koulusta
Mustekynä ja mustepullo
Ompelukoneen puola
Ompelukoneen paininjalat, 2 kpl
Palkintolusikka
Pannulappu
Pastillirasia; pyöreä, metallinen (Hellas)
Pitsiliinat,2 kpl
Puinen perunasurvin
Pyyheliinapeite (käspaikka)
Rukinpuola
Sokeripihdit
Suomen kuvalehti vuodelta 1952
Voilasta
Valokuvat 2 kpl – kuvaamon ottamia, lukevia ihmisiä (ei kuvassa)
Lehtileikkeet, 10 kpl
Mustavalkoiset valokuvat, 9 kpl

Reppu: teemana miesten työt
Hylsyt 2 kpl
Höylä
Kalaverkko
Ongenkoho
Simpukankuoria
Suksiterva
Tupakka-aski
Verkkokäpy
Valokuvat 8 kpl

 

 

Pohjoinen lukuhaaste

Kesto: vuosi 2019, julkaistaan 21.1.2019
Kohderyhmä: aikuiset, lukuvinkkejä kaipaavat
Paikka: Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu
Tarvikkeet: Lukuhaaste-lomake (sis. bingon), mainosjuliste ja verkkosivu

Pohjoinen lukuhaaste haastaa lukemaan kirjoja joita ei ehkä tavallisesti lukisi. Haaste on 25-kohtainen. Pitkin vuotta julkaistaan myös lisähaasteita innokkaimmille lukijoille. Voit suorittaa lukuhaasteen asuinpaikastasi riippumatta.

Jaa lukukokemuksesi somessa:
#pohjoinenlukuhaaste #vinkkaamo
Facebookissa: Pohjoinen lukuhaaste

#kirjastoklubi

Oulun kaupunginkirjasto, pääkirjasto

Kesto: 3-4 h
Kohderyhmä: nuoret aikuiset ja aikuiset
Paikka: kirjastossa
Tila: valaistus, äänentoisto, lava, sohvat, tuolit, pöydät, nuottitelineet, somistus: kuten led-kynttilät, pöytäliinat, vanhoja tapahtuma- ja bändijulisteita
Tarjoilu: tarjottavat ja astiat
Tiedotus: julisteet, pöytäesitteet, ständit, bannerit
Lisäksi: palaute-/arvontalomakkeita, laatikko lomakkeille, kyniä

Kuvaus:
Nuorille aikuisille ja aikuisille suunnattu kirjaston iltatapahtuma, jonka sisältö voi vaihdella. #kirjastoklubin ohjelma voi koostua esim. seuraavista: klubivisa, teetä ja sympatiaa -ääneenlukutuokio, luento, livemusiikkia, improvisaatioesitys, näytelmä, murhamysteeri, lautapelipiste, miekkailunäytös, runoraati, runonapakymppi, DJ, kirjailijavierailu. #kirjastoklubilla voi olla myös tarjoilua tai kahvimyyntipiste.

Punahilkka

Elämyksellinen satuseikkailu

Oulun kaupunginkirjasto, pääkirjaston lasten ja nuorten osasto

Kesto:
Kohderyhmä:
Tila: kirjastossa
Rekvisiitta: Punahilkan viitta ja kori, lorupussi, Pieni Punahilkka -näyttämökirja
Rastien rekvisiitat: pahviset sudenhampaat, varo sutta! -kyltti, mummon silmälasit, honokuntoiset kirjat, tietokirjat, puukaulin, mitali, legoukko, eläinfiguurit jne…

Lorupussin tavarat:

Kuvakortti, soittimia Cd-levyt
Kuvakortti, pöllö Tietokirjahylly
Kuvakortti, kirjat Kuvakirjat/helppolukuiset (ei mahdu lorupussiin, voi pitää korissa)
Sudenhammas Palautusautomaatti
Kirjastokortti Lainausautomaatti
Rytistetty kirjansivu Sohva/tuoli

Punahilkka satuseikkailua voi halutessa muokata omaan kirjastoon sopivaksi. Myös rastien järjestystä voi muuttaa.

Seikkailun aikana käytävät rastit:

1. Yhteinen kokoontumispaikka, josta seikkailu alkaa
2. Lainausautomaatti
3. Palautusautomaatti
4. Cd-hyllyt (lastenmusiikki tai lasten äänikirjat)
5. Sohva/tuoli, jossa rikkinäisiä kirjoja
6. Tietokirjahylly
7. Kuvakirjat/Helppolukuiset

Lorupussissa on jokaista rastia kuvaavat tavarat, joita lapset voivat nostaa, mutta pääkirjastossa seikkailu toimii paremmin, jos vetäjä nostaa tavarat yllä mainitussa järjestyksessä.

Seikkailun kulku:

Kokoontumispaikka

Kokoonnutaan lasten kanssa rauhalliseen tilaan, keskustellaan kirjastosta ja luetaan Punahilkka. Lapsille voi sanoa, että kirjasto muuttuu hetkeksi punahilkan metsäksi ja kirjastoasioihin tutustutaan ”Punahilkka-sadun tunnelmissa”.

Rekvisiitta: Seikkailun vetäjällä on päällä Punahilkan viitta ja käsivarrella kori, jossa on lorupussi + lorupussin sisällä olevat tavarat.

Lainausautomaatti (Lorupussissa tavarana kirjastokortti)

Lainausautomaatilla on kasa kirjoja, jotka mummo on kiireessä unohtanut lainata.
Myös mummon silmälasit ovat unohtuneet paikalle, kun hän on lähtenyt karkuun sutta.

Esitellään ja kerrotaan lainausautomaatista. Lapset voivat itse kokeilla lainata kirjoja.
Lainatut kirjat voi laittaa Punahilkan koriin.

Rekvisiitta: Kirjapino, josta lainataan mummolle kirjat, mummon silmälasit.

Palautusautomaatti (Lorupussissa tavarana sudenhammas)

Palautusautomaatilla palautetaan lainatut kirjat sudensuuhun. Esitellään ja kerrotaan palautusautomaatista. Lapset voivat itse kokeilla palauttaa kirjoja.

Rekvisiitta: Pahvinen sudenhammasrivistö liimattuna palautusautomaattiin, sekä varo sutta! –kyltti

CD-levyt (Lorupussissa tavarana kuvakortti, jossa soittimia)

Kuvakortin kuvan avulla johdatellaan keskustelu musiikkiin tai äänikirjoihin.
Lasten kanssa voi lorutella!

Metsäneläinten aamujumppa -liikuntaloru:
Västäräkki venyttelee taivaalla: Nostetaan molemmat kädet ylös ja alas matkitaan lintujen lentoa
Jänis loikkii niityllä: Hypellään paikallaan
Siili on vielä ihan kerällä: Mennään kyykkyyn ja noustaan venytellen suoraksi
Sammakko keinuu kivellä: Keinutaan puolelta toiselle
Hirvi on ihan korkealla: Kurotellaan varpaillaan sormet harallaan niin ylös kuin pystytään
Myyrä on ihan matalalla: Istutaan lattialle
Kettu harjaa hampaita: Tehdään kädellä hammastenpesuliikettä
Karhu on vielä ihan unessa: Leikitään nukkuvaa

tai helpompi ja lyhempi loru, johon lapset lähtevät aina mukaan

Hyppään jos… (tuhmien hämähäkkien tanssi)
Ei kyllä ehkä joo, (nostellan jalkoja)
mikki makki matsamoo. (nostellaan jalkoja)
Hyppään jos (hypätään)
ja kenties kun (hypätään)
lukki lukki vukki tsung (mennään kyykkyyn)

Rekvisiitta: Ei tarvitse rekvisiittaa

Sohva/tuolit (Lorupussissa tavarana rytistetty kirjansivu)

Miten kirjaston kirjoja käsitellään
”Susi on haukannut kirjasta palan. Mitenhän kirjoja oikeasti pitäisi kohdella?”

Esitellään lapsille huonokuntoisia kirjoja ja keskustellaan esimerkiksi omista kokemuksista ja miten kirjaston kirjoja kohdellaan.

Rekvisiitta: Kirjoja joissa on suden hampaanjälkiä, tussattuja kirjoja, sekä rytistettyjä kirjan sivuja levitetty sohvalle.

Tietokirjat (Lorupussissa tavarana kuvakortti, jossa on kirja ja pöllön kuva)

”Minkälainen eläin pöllö on?” ”Viisas” ” Pöllön avulla johdatetaan keskustelu tietokirjoihin.
”Mitä ovat tietokirjat?” ”Mistä hakea tietoa?”

Tietokirjahyllyihin on laitettu ennen seikkailun alkua tavaroita aiheeseen liittyen esim. koirakirjojen kohdalla koirafiguuri, leivontakirjojen kohdalla kaulin jne.
Lapset jaetaan ryhmiin ja jokaisen ryhmän pitää etsiä yksi tai kaksi esinettä. Esim. koiraryhmä etsii koirakirjat ja koirafiguurin, mitaliryhmä urheilukirjat ja mitalin… Kaikkia figuureja ei ole pakko käyttää.

Rekvisiitta: legoukko, puukaulin, eläinfiguurit, auto, jne…

Kuvakirjat/Helppolukuiset – riippuen ryhmästä –
(Kuvakortti, jossa kuvina tuttujen kirjankansien kuvia, voi nostaa korin pohjalta, ei mahdu lorupussiin)

”Onko kuvakortissa tuttua kirjaa teille?” ”Lähdetäänpä etsimään mistä nämä kirjat löytyisivät”

Lapsille esitellään mistä kirjat löytyvät ja sen jälkeen lapset tutkivat kirjoja omatoimisesti opettajan kanssa. → Lapset voivat itse lainata kirjoja automaatilla

Kuvakirjojen rasti kannattaa jättää viimeiseksi silloinkin, jos antaa lasten itse nostaa esineet lorupussista.

Rekvisiitta: Ei tarvitse rekvisiittaa.

Satuseikkailun on luonut Elina Holster (Oulun ammattikorkeakoulu 2016). Satuseikkailua on muokannut Katja Kurvinen.

Ysien tiedonhaun opetus – kotimainen kirjallisuus

YHDEKSÄNNEN LUOKAN TIEDONHAUN OPETUS, AIHEENA KOTIMAINEN KIRJALLISUUS

Oulunsalon kirjasto, Oulu

Kesto: 45-90 min.
Kohderyhmä: 9. luokan tiedonhaun opetus, aiheena tiedonhaku kotimaisesta kirjailijasta.
Oppimistavoitteet: Oppilas osaa käyttää omatoimisesti kirjastoa, OUTI-verkkokirjastoa ja erilaisia tietokantoja.
Paikka: koululla tai kirjastossa.
Materiaalit: tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet mobiilitehtävien tekoon, kirjastokortti ja PIN-koodi

Kirjastoreitin tiedonhaun opetuksissa huomioidaan Oulun kaupungin perusopetuksen tietostrategian taitotasot, OPS:n liite 10 B.

Kaksoistunnilla voit alussa käydä läpi Kirjastoreitin Tiedonhakijan reitti -materiaalin. Materiaalin avulla on helppo keskustella oppilaiden kanssa tiedonhankinnan prosessista ja esim. lähdeluettelon laatimisesta.

Yhdeksännen luokan äidinkielen tunnilla luetaan kotimaisen kirjailijan kirja ja tehdään kirjailijasta esitelmä. Tiedonhaun tunnilla keskitytään kirjailijatiedon hakuun. Kerrataan verkkokirjaston käyttö. Käydään läpi hyllyluokitus keskittyen erityisesti luokkiin 84.2. ja 86, ja esitellään missä ne sijaitsevat kirjastossa. Esitellään tietokantoja ja käydään läpi lähdeviitteiden merkitseminen ja lähdeluettelon laatiminen. Oppilaita ohjataan tunnin aikana omaan työskentelyyn yhteistyössä äidinkielen opettajan kanssa.

Kirjastossa tapahtuvan opetuksen hyvä puoli on tiedonlähteiden ja aineiston saatavuus paikan päällä. Oppilaita ohjataan etsimään ja lainaamaan valitsemansa kirjailijan teos sekä hakemaan tiedonlähteitä kirjaston hyllyistä ja verkosta. Jos opetus tapahtuu koululla, kannattaa varata mukaan valikoima lähdeteoksia sekä ohjata varausten tekemiseen verkkokirjastossa.

OUTI-VERKKOKIRJASTO:

  • Omat tiedot ja yhteystiedot, eräpäivämuistutus ja noutoilmoitus, lainojen uusiminen
  • varauksen tekeminen, varaustunnuksen vaihtopyyntö
  • Perushaut (tekijä, nimeke, tarkka haku, haun rajaaminen esim. ilmestymisvuosi)
  • Tarkennettu haku (asiasanat ja niiden yhdistäminen, haun rajaaminen)
  • Hyllyluokitus ja Verkko-ykl, esitellen luokat 84.2., 82.2 ja 83.2. sekä 86 ja 86.2
  • e-kirjat ja niiden lainaaminen.

Tietokannat ja verkkotiedonlähteet:

  • Arto-viitetietokanta. Artoa käytettäessä on kerrattava, että artikkelit on etsittävä vielä erikseen kirjastosta tai verkkokirjastosta, käytettävä ehkä kaukopalveluakin. Samassa yhteydessä on hyvä korostaa, että henkilökunnan puoleen voi aina kääntyä tarvitessa apua ja opastusta.
  • Makupalat, kirjallisuuden tutkimus ja kirjailijat-osio
  • Kirjasampo
  • Kansallisbiografia (käytettävissä kirjaston asiakaskoneilla)
  • Kansalliskirjaston Klassikkokirjasto
  • Kustantajien verkkosivut

Lähdeteoksia ensivaiheen tiedonhakuun, näitä on yleensä kirjastoissa ja kouluilla:

  • Kirjailijahakemistot, esim. Kotimaisia nykykertojia-sarja, Kotimaisia sotakirjailijoita, Kotimaisia dekkarikirjailijoita jne.
  • Henkilöhakemistot, esim. Kansallisgalleria: suuret suomalaiset 1-5

LÄHDEVIITTEET JA LÄHDELUETTELO

Kirjastoreitti-sivulla on lähdeluettelomalleja. Voidaan keskustella myös lähdekritiikistä ja tekijänoikeuksista.

Kirjallisuuteen perustuva kuvataidekilpailu

Järjestäjän muistilista

Määrittele kilpailulle aihe. Rajaus kannattaa tässäkin. Kirjallisuuteen pohjautuvat kilpailut ovat hyviä kirjastolle. Saadaan tuotua esiin myös aineistoja ja lapset lukevat kirjoja. Mieti, mitä aihetta tai kirjallisuuden aluetta haluat tuoda esille.

Ilmoita kilpailuaika selkeästi jo kilpailukutsussa. Myös palkintojenjakoaika ja paikka olisi hyvä olla tiedossa jo alkuvaiheessa. Helpottaa huomattavasti viestintää loppuvaiheessa.

Määrittele kirjat, joihin kilpailu perustuu. Tee niistä lista kilpailukutsun mukaan. Tämä helpottaa arvosteluvaiheessa kun lähdeteokset ovat hyvin tiedossa. Pystytään poimimaan pois suorat kopiot kirjojen kuvituksista.

Määrittele kilpailutöiden koko. A4, helpoin skannata. Laita kokovaatimus selkeästi esille kilpailukutsussa.

Suunnittele ja määrittele arvosteluryhmät. Koulujen kohdalla joko luokka- tai ikäperusteiset. Älä laita liian laajoja sarjoja, jotta työt olisivat vertailukelpoisia.

Sovi arvostelijat. Jos kyseessä laaja kilpailu, arvostelu kahdessa eri erässä voi olla tarpeen. Jos pienemmälle kohderyhmälle, riittää yksi raati. Kutsu tuomarit myös palkintojenjako-tilaisuuteen.

Varaa näyttelytila(t) valmiiksi jo hyvissä ajoin.

Päätä palkinnot etukäteen, hanki hyvät palkinnot jos haluat saada paljon osallistua. Palkinnot on hyvä mainita kilpailun markkinoinnissa.

Tiedot jokaiseen työhön. Merkitään selkeästi lapsen nimi, kirja jota on käytetty lähteenä, koulu, luokka, opettajan nimi sekä tarvittaessa lapsen ikä.  Tämä on helpointa toteuttaa niin, että tekee valmiiksi jonkinlaisen pohjan tiedoille, joita opettaja voi tulostaa ja kiinnittää töiden takapuolelle.

Lista osallistujista töiden mukaan. Pyydä opettajaa lisäämään luokkansa töiden mukaan lista, jossa ovat kaikki osallistujat. Tämä helpottaa kun osallistujille kirjoitetaan diplomit. Tähän listaan myös opettajan yhteystiedot sekä osoite, mihin työt palautetaan. Maininta kilpailukutsuun.

Opettajan täytyy kysyä luvat töiden julkaisuun näyttelyissä ja verkossa, myös lapsen tietojen julkaisuun. Kilpailuun ei ylipäätään kannata osallistua jos ei saa julkaista.

Kilpailukutsussa on jo hyvä mainita, mitä töille tapahtuu kilpailun/mahdollisen näyttelyn jälkeen. Palautetaanko työt kouluille/voiko ne noutaa kirjastosta/jäävätkö ne kirjaston haltuun.

Markkinoi kilpailua. Sähköpostit kouluille, kulttuuriopettajille, kuvisopettajien listoille. Käytä myös verkkosivuja ja somea apuna markkinoinnissa. Julisteet kirjastoihin. Yleisölle suunnatuissa kilpailuissa mieti miten ja missä tavoitat mahdolliset osallistujat, kenelle suunnattu.

Kilpailun päätyttyä:

Jaottele työt eri sarjojen mukaan. Tallenna lähetyslistat mahdollista viestintää ja diplomien kirjoittamista varten.

Skannaa työt tässä vaiheessa. Tallenna lapsen nimellä. Siirrä esim. Flickriin.

Järjestä töiden arvostelu. Kutsu raati koolle. Sopikaa arvosteluperiaatteista.

Tulosta diplomit kilpailuun osallistuneille. Skannaa allekirjoittajan nimi tai tee wordillä jos osallistujia on paljon. Kirjoita diplomeihin oppilaiden nimet lähetyslistojen mukaan. Voit suurten määrien kohdalla toimia niin, että opettajat kirjoittavat koulussa oppilaiden nimet, lähetät vain tyhjät diplomit kouluille.

Lähetä työt kirjastoihin, joissa ne ovat näyttelyssä esillä. Sopikaa yhteisesti miten työt laitetaan esille.

Markkinoi ja viesti kilpailun tuloksista, palkintojenjakotilaisuudesta sekä näyttelyistä. Tee näyttelyjuliste.

Rakenna näyttely. Laita lasten nimet esille töiden yhteyteen.

Järjestä palkintojenjakotilaisuus. Palkituille voi jakaa osallistumisdiplomin lisäksi esim. kortin merkiksi menestymisestä kilpailuissa.

Ilmoita palkituista oppilaista opettajille ja kouluille ja kutsu palkintojenjakotilaisuuteen. Kutsu tilaisuuteen myös opettajia ja vanhempia. Pyydä ilmoittautumiset tilaisuuteen, että tiedät keitä on paikalla.

Kirjoita puhe palkintojenjakotilaisuutta varten.

Pura näyttelyt ja toimita työt sovitusti.

Arkistoi kilpailun dokumentit.

Yläkoulun tiedonhaun opetus

Kirjastoreitti, Oulun kaupunginkirjasto

Kesto: 45-90 min.
Kohderyhmä: 7. luokan tiedonhaun opetus
Oppimistavoitteet: Oppilas osaa käyttää omatoimisesti kirjastoa ja OUTI-verkkokirjastoa.
Paikka: koululla tai kirjastossa
Materiaalit: tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet mobiilitehtävien tekoon, kirjastokortti ja PIN-koodi

Kirjastoreitin tiedonhaun opetuksissa huomioidaan Oulun kaupungin perusopetuksen tietostrategian taitotasot, OPS:n liite 10 B.

Tiedonhaun opetuksen sisältö määräytyy sen mukaan minkä verran aikaa ryhmän kanssa on käytettävissä. Osa kouluista käyttää vain yhden tunnin, osa kaksoistunnin. Tarvittavat materiaalit löydät Kirjastoreitin Kirjaston tiedonhaku -sivulta.

Kaksoistunnilla voit alussa käydä läpi Kirjastoreitin Tiedonhakijan reitti -materiaalin. Materiaalin avulla on helppo keskustella oppilaiden kanssa tiedonhankinnan prosessista ylipäätään.

OUTI-VERKKOKIRJASTO YLÄKOULUN OPETUKSISSA:

  • Omat tiedot ja yhteystiedot, eräpäivämuistutus ja noutoilmoitus
  • lainojen uusiminen
  • varauksen tekeminen, varaustunnuksen vaihtopyyntö
  • suosikit ja listat, jakaminen somessa
  • (hyllyluokitus)
  • Perushaut (tekijä, nimeke, tarkka haku, haun rajaaminen esim. ilmestymisvuosi)
  • Tarkennettu haku (asiasanat ja niiden yhdistäminen, haun rajaaminen)
  • e-kirjat ja niiden lainaaminen

Tiedonhaun opetuksen voi rakentaa kohderyhmän tarpeista lähtien. Sovi opettajan kanssa jokin opetukseen liittyvä aihe, mitä voit hyödyntää esimerkeissä. Voit käyttää opetuksessa Kirjastoreitti-sivuilta löytyvää pp-esitystä Alakoulun kirjaston tiedonhaku. Esitystä voi muokata ryhmän tarpeisiin.

Hyllyluokituksesta puhuttaessa, käytä apuna Kirjastoreitti-sivuston Luokituspuuta tai katso oppilaiden kanssa Kallen ja Keijon kirjastoluokat -video.

Opetustunnin lopuksi tehdään yläkoulun mobiilitehtäviä. Oppilaat voivat tehdä tehtäviä yksin tai pareittain tietokoneella, tableteilla tai omilla puhelimillaan. Mikäli oppilailla ei ole laitteita käytettävissään voi tehtävät tehdä myös yhdessä heijastamalla ne tykillä valkokankaalle ja kyselemällä oppilailta vinkkejä hakemiseen.

Mobiilitehtävien sijaan voidaan tehdä muuta tiedonhakua opettajan kanssa yhdessä sovitusta aiheesta.

 

Alakoulun tiedonhaun opetus

Kirjastoreitti, Oulun kaupunginkirjasto

Kesto: 45-90 min.
Kohderyhmä: 5. luokan tiedonhaun opetus
Oppimistavoitteet: Oppilas osaa käyttää omatoimisesti kirjastoa ja OUTI-verkkokirjastoa.
Paikka: koululla tai kirjastossa
Materiaalit: tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet mobiilitehtävien tekoon

Kirjastoreitin tiedonhaun opetuksissa huomioidaan Oulun kaupungin perusopetuksen tietostrategian taitotasot, OPS:n liite 10 B.

Tiedonhaun opetuksen sisältö määräytyy sen mukaan minkä verran aikaa ryhmän kanssa on käytettävissä. Osa kouluista käyttää vain yhden tunnin, osa kaksoistunnin. Tarvittavat materiaalit löydät Kirjastoreitin Kirjaston tiedonhaku -sivulta.

Kaksoistunnilla voit alussa käydä läpi Kirjastoreitin Tiedonhakijan reitti -materiaalin. Materiaalin avulla on helppo keskustella oppilaiden kanssa tiedonhankinnan prosessista ylipäätään.

OUTI-verkkokirjasto ALAKOULUN OPETUKSISSA:

  • Perushaut (tekijä, nimeke, tarkka haku, haun rajaaminen esim. ilmestymisvuosi)
  • lainojen uusiminen
  • varauksen tekeminen
  • hyllyluokitus

Tiedonhaun opetuksen voi rakentaa kohderyhmän tarpeista lähtien. Sovi opettajan kanssa jokin opetukseen liittyvä aihe, mitä voit hyödyntää esimerkeissä. Voit käyttää opetuksessa Kirjastoreitti-sivuilta löytyvää pp-esitystä Alakoulun kirjaston tiedonhaku. Esitystä voi muokata ryhmän tarpeisiin.

Hyllyluokituksesta puhuttaessa, käytä apuna Kirjastoreitti-sivuston Luokituspuuta tai katso oppilaiden kanssa Kallen ja Keijon kirjastoluokat -video.

Opetustunnin lopuksi tehdään alakoulun mobiilitehtäviä. Oppilaat voivat tehdä tehtäviä yksin tai pareittain tietokoneella, tableteilla tai omilla puhelimillaan. Mikäli oppilailla ei ole laitteita käytettävissään voi tehtävät tehdä myös yhdessä heijastamalla ne tykillä valkokankaalle ja kyselemällä lapsilta vinkkejä hakemiseen.