.

Etäkirjakahvit Teamsissa

Tänä syksynä kokeillaan kirjakahvittelua porukalla etänä. Kirjakahveilla kerrotaan kirjoista, joista osallistujat ovat lukeneet tai ainakin aloittaneet. Kertoa voi omaan tyyliin. Kirja voi olla uusi tai vanha, tietoa tai kaunoa, mikä vain mieltäsi kiehtova teos. Voit tulla mukaan myös vain kuuntelemaan! Kirjakahvien kutsujana toimii kirjastonhoitaja Anne Vesala.

Kaikki kirjastosta tai toimipisteestä riippumatta ovat tervetulleita mukaan. Kahvi/tee ei ole pakollinen.

Kirjakahvit järjestetään:

27.11. klo 9
18.12. klo 9.
""

Kestävä kirjasto 2030 -tiekartta

Oulun kaupunginkirjastossa on otettu käyttöön kestävän kehityksen toimintasuunnitelma, Kestävä kirjasto 2030 -tiekartta. Tiekartta laadittiin Vastuullinen kirjasto ympäristötietoisuuden edistäjänä -hankkeen toimesta keväällä 2020 ja se toimii kirjastossa tehtävän ympäristötyön tukena. Tiekartan avulla kirjaston ympäristötyö muuttuu aiempaa johdonmukaisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi.

Tiekartta sisältää vuosien 2020-22 tärkeimmät kehittämisen kohteet ja niiden yksityiskohtaisen toteuttamissuunnitelman. Se muodostuu neljästä päätavoitteesta, joita ovat:

  • ympäristötietoisuuden edistäminen
  • ympäristökuormituksen vähentäminen
  • vastuullinen rakentaminen
  • tulevaisuuden kestävä kirjasto.

Siihen sisältyy myös kaksi erityistä kehittämiskohdetta: resurssiviisas alueellinen kehittämistyö ja etäkäytäntöjen edistäminen. Keskeistä tiekartan laatimisessa oli asetettujen tavoitteiden peilaaminen kirjaston toiminnan kannalta olennaisiin YK:n Agenda 2030:n tavoitteisiin.

Kaikki YK:n Agenda 2030:n 17 tavoitetta koskevat jollakin tasolla kirjaston toimintaa. Voidaan ajatella, että kirjaston tehtävänä on kaikkien Agendan tavoitteiden osalta vähintään ajantasaisen tiedon tarjoaminen niiden aihepiireistä tasavertaisesti kaikille asiakkaille. Kestävä kirjasto 2030 -tiekartan pohjaksi valittiin kuitenkin vain ne Agendan tavoitteet, joita tiekartan tavoitteiden voidaan katsoa ilmentävän.

Tiekartassaan kirjasto sitoutuu yhteentoista Agendan tavoitteeseen:
1 Ei köyhyyttä
3 Terveyttä ja hyvinvointia
4 Hyvä koulutus
7 Edullista ja puhdasta energiaa
9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
12 Vastuullista kuluttamista
13 Ilmastotekoja
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
17 Yhteistyö ja kumppanuus
Tavoitteena on, että kestävä kehitys läpäisee jatkossa kaikki kirjaston toiminnot.

Kestävä kirjasto 2030 -tiekartta valmistui toukokuussa 2020 ja se on voimassa vuoden 2022 loppuun asti. Uudet tavoitteet määritellään seuraavan kerran viimeistään vuonna 2023.
Lisätietoa Oulun kaupunginkirjaston ympäristötyöstä ja tiekartasta löytyy kirjaston kotisivuilta.

.

Paluu Syvemmälle!

Oulun kaupunginkirjaston podcast Syvemmälle! tekee paluun. Syksystä tulevaan kevääseen on luvassa useita uusia jaksoja.

Syksyn ensimmäinen jakso Kohti tähtiä on julkaistu. Jaksossa käsitellään syksyyn hyvin sopivaa tähtien tarkkailua ja siihen liittyviä kirjavinkkejä. Kirjastonhoitaja Juho Sarkkinen juttelee asiasta Oulun Arktos ry:n puheenjohtaja Jussi Kantolan kanssa.

Voit lukea sarjan synnystä ja sen tekemisestä täältä. Tarkoituksena on jatkaa uudella jaksolla joka kuukausi. Tulevina aiheina ainakin muumeja sekä kotimaista nykyrunoutta. Podcastiin on mahdollista osallistua myös koko Ake-alueelta. Jos haluat tulla kertomaan jostain sinulle tärkeästä asiasta, niin ota yhteyttä: juho.sarkkinen(a)oulu.fi.

Kaikki jaksot ovat kuunneltavissa Soundcloudissa sekä Spotifyssä.

""

Seinäjoen LaNu-erityistehtävän kuulumisia

Seinäjoen kaupunginkirjastolla on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä valtakunnallinen erityistehtävä (eli ErTe) lasten ja nuorten lukemisen ja lukutaidon edistämisen tukemiseksi kirjastoissa. Tässä tiivistetysti viime aikojen kuulumiset.

""Erityistehtävän verkkosivut ovat uudistuneet. Siellä on nyt koottu kaikki tarpeelliset asiat kätevästi. Muistakaa kuunnella Lukupuhetta-podcast! ErTen kuulumisia voi myös seurata heidän Facebook-ryhmästään.

Keväällä perustettiin Lanu-neuvosto, joka on Suomen yleisten kirjastojen valtakunnallinen asiantuntijaverkosto. Se keskittyy lasten ja nuorten lukemisen ja lukutaidon edistämiseen liittyviin kysymyksiin. Neuvoston pöytäkirjat ovat täällä.

 

Lanu-neuvostossa on yksi jäsen jokaisesta alueellista kehitystehtävää hoitavasta kirjastosta. Lisäksi on yksi jäsen kultakin AKE-alueelta. Alueiden jäsenten edustustehtävä on kolmen vuoden mittainen. Neuvostoon kuuluvat myös Helsingin kaupunginkirjaston edustaja, sekä Seinäjoen kaupunginkirjaston erityistehtävää hoitavat henkilöt. Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan Ake-aluetta edustavat Laura Similä Oulun kaupunginkirjastosta ja Sari Seitajärvi Haapaveden kaupunginkirjastosta.

Sari Seitajärvi Laura Similä

 

 

 

 

 

 

 

Lanu-neuvosto on aloittanut toimintansa etänä Korona-tilanteesta johtuen. Olemme pitäneet aloituskokouksen, jossa katsoimme kuinka lanu-neuvosto toimii. Neuvoston ensimmäisenä tehtävänä on ollut kirjaston ja koulun yhteistyösopimuksen luominen. Seinäjoen ErTen tekemää pohjatyötä on työstetty eteenpäin etäkokouksissa kesäkuussa ja elokuussa, ja niiden välillä jokaisella neuvoston jäsenellä on ollut mahdollista käsitellä ja kommentoida tekstiä. Luonnokseen voit tutustua täältä.

Äidinkielenopettajainliitto ja Suomen luokanopettajat ry. ovat myös antanut kommenttinsa yhteistyösopimuksesta. Nyt kirjaston ja koulun yhteistyösopimus on kommenttikierroksella Kuntaliitossa, Kirjastoseurassa ja Lukuliikkeessä.

Sopimuksen on tavoite valmistua marraskuussa, jonka jälkeen aloitetaan tiedottaminen kaikille Suomen kirjastoille ja kouluille. Toivottavasti työstämme on hyötyä ja kirjastot ja koulut ottavat sopimuksen omakseen. Tämä tukisi kirjastojen kouluyhteistyön suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta.

Huolimatta siitä, että on työskennelty etänä, työ on ollut mukavaa ja antoisaa. Verkostoituminen muiden kirjastojen LaNu-työntekijöiden kanssa on ollut parasta ja odotamme innolla ensimmäisiä livetapaamisia.

Seinäjoki järjestää myös koulutuksia. Marraskuussa on tulossa kaksipäiväinen Lukuintoa -webinaari, jonka ohjelmaan voi tutustua täällä. Seinäjoella pidettäviksi tarkoitettu Lukulystit siirtyvät vuoden 2021 syksyyn.

Terkuin

Sari ja Laura

Kouluyhteistyön pikatreffit

Oulun Ake järjestää vertaistukea ja verkostoitumista alueen kirjastoissa kouluyhteistyötä tekeville. Mikäli vinkkaat, opastat tiedonhakua, viestit kouluille, touhuat kirjallisuusdiplomin ja lukuhaasteiden parissa, niin tämä on oikea paikka sinulle.

Pikatreffit järjestetään noin kerran kuukaudessa etänä Teamssissä. Linkit pikatreffeille löydät Ake Oulu Teamsin Kouluyhteistyön kanavalta. Jo pidettyjen pikatreffien tallenteet löytyvät myös kouluyhteistyön kanavalta. Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat ovat pikatreffien omalla sivulla.

LOPPUVUODEN 2020 PIKATREFFIEN AIHEET:

To 1.10.2020 klo 12-12.30 (PERUTTU!)
Vinkkariporinat

Ke 14.10. 12-12.30
Vinkkariporinat/Nuortenkirjat. Verkostoidu ja keskustele vinkkauksista ja kirjoista.

Pe 6.11. 12-12.30
Vinkkariporinat/Alakouluikäisten kirjat. Verkostoidu ja keskustele vinkkauksista ja kirjoista.

Ke 9.12 12-12.30
Eväitä opiskeluun -sivusto ja sen sisällöt

Tulevia aiheita:

– Kirjallisuusdiplomi, mm. markkinointi ja esillepano kirjastoissa

Jos sinulla on kysyttävää pikatreffeistä tai ideoita aiheiksi, ota yhteyttä: elina.kauppila(at)ouka.fi.

E-aineistojen kurssi LibOpissa

Digihanke on tuottanut Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen henkilökunnalle yhteisen kurssin ”E-aineistot Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa” LibOppi.fihin, jonka avulla voi opetella, kerrata ja harjoitella yhteisten e-aineistojen käyttöä. Koska Liboppiin voi tehdä tunnukset kuka vain, kurssin voivat suorittaa myös kirjastojen harjoittelijat, sijaiset tai muut määräaikaiset työntekijät. Lisätiejoja Libopin käyttöönotosta voit lukea tästä artikkelista.

Kurssia suoritetaan omaan tahtiin ja sen tekemiseen menee jokaisella hieman eri määrä aikaa, riippuen siitä miten tarkasti opiskelija aiheeseen perehtyy. Kurssi on rakennettu niin, että sen voi tehdä yhtenä kokonaisuutena tai siitä voi valita osia. Kurssin suorittamista ei valvota, mutta jos tarvitset apua tai sinulla on kysyttävää kurssiin liittyen voit ottaa yhteyttä digihankkeen työntekijään Timo Kuruun, yhteystiedot alla.

 

Liittymisohjeet

Ensimmäiseksi käyttäjä tarvitsee tunnukset LibOppiin. Tällä videolla näytän miten ne tehdään. Kurssin löydät hakemalla sitä sen koko nimellä ylhäällä oikealla olevasta hakupalkista. Myös muilla alueilla on samanniminen kurssi, joten muista valita nimenomaan Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kurssi.:

Kun olet löytänyt kurssin ilmoittaudu sille painamalla painiketta ”Enter this Course”:

Kun olet kurssin sisällä paina oikeasta laidasta näppäintä ”lisää minut tälle kurssille”:

Sinulle avautuu näkymä, jossa itserekisteröityminen opiskelija kohdassa painat kohtaa ” lisää minut kurssialueelle”:

Nyt voit aloittaa kurssin suorittamisen. Tässä vielä kurssin oppimistavoitteet ja Timon yhteystiedot. Ota tarvittaessa yhteyttä.

 

Kurssin OPPIMISTAVOITTEET

Tunnen monipuolisesti e-aineistopalveluita. Osaan opastaa asiakasta käyttämään e-kirjoja, lukemaan e-lehtiä, kuuntelemaan musiikkia ja e-äänikirjoja sekä katsomaan elokuvia e-aineistopalveluiden kautta.

  • Hahmotan, mitä välineitä, sovelluksia ja tunnuksia aineistojen käyttämiseen tarvitaan.
  • Hahmotan, miten aineistoja voi käyttää suoraan selaimessa.
  • Osaan opastaa asiakkaalle e-aineistojen käyttöä niin mobiililaitteella kuin kirjaston tietokoneellakin.
  • Osaan auttaa asiakasta lataamaan laitteelleen tarvittavat sovellukset.
  • Osaan auttaa asiakasta hakemaan häntä kiinnostavaa aineistoa.
  • Osaan auttaa asiakasta lainaamaan, palauttamaan ja varaamaan halutun aineiston.
  • Osaan opastaa asiakkaalle, miten e-äänikirjaa kuunnellaan.
  • Osaan opastaa asiakkaalle, miten e-kirjaa luetaan.
  • Osaan opastaa asiakkaalle e-lehtipalveluiden käytön.
  • Olen tutustunut muihin e-aineistopalveluihin ja osaan vinkata niitä asiakkaalle.

Timo Kuru
timo.kuru@ouka.fi
050 316 7623

Kokoelmat ja sisällöt voitti LibOppi-kyselyn

Kesällä alkunut kysely koko Suomen yleisten kirjastojen henkilökunnan verkkokurssin sisällöstä on päättynyt. Kyselyssä eniten ääniä sai ”Kokoelmat ja sisällöt; kokoelmat asiakaspalvelussa, painetusta aineistosta digimediaan, hallitse kokonaisuus ja suosittele asiakkaalle”. Sitä äänesti 44 % yhteensä 700 vastauksen joukosta. Tässä kooste tuloksista:

LibOppiin ryhdytään suunnittelemaan opintokokonaisuutta tällä teemalla. Sen on tarkoitus olla LibOppi.fi -alustalla ensi vuoden alusta.
Oulussa vastaajia oli 33, ja arvonassa pienen lahjan voittivat:
  • Arja Nevala, Raahe
  • Elina Kanerva, Oulu
  • Aino-Stina Nieminen, Kajaani

Onnittelemme voittajia. Tarkkailkaa kuormalaatikoitanne!

Kirjasto on kaverisi -esite eri kielillä

Oulun kaupunginkirjasto on tehnyt kirjastokortin ottavalle lapselle kirjasen, jossa hauska kirjastokettu kertoo lapselle kirjastosta, kirjoista ja kirjastokortist. Esitteen on kuvittanut Christel Rönns. Esitteet on tulostettavissa pdf-muotoisina kaikilla kielillä täältä.
Painovalmiita esitteitä on nyt saatava kahdella eri tapaa, riippuen kielistä.

Harvinaiset kielet

Monikielinen kirjasto käänsi Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella esitteen neljälletoista Suomessa harvinaisemmin puhutulle kielelle. Esitettä on saatavilla seuraavilla kielillä: albania, arabia, bengali, dari, kiina, kurdi: kurmanji, kurdi: sorani, nepali, pashto, persia/farsi, somali, thai, turkki ja vietnam.

Monikielinen kirjasto on toimittanut esitteitä alueellista kehittämistehtävää hoitaviin kirjastoihin, myös Ouluun, ja niitä voi tarvittaessa pyytää Mervi Vaaralta mervi.vaara(at)ouka.fi. Ilmoittakaa tilauksessanne tarvitsemanne kielet ja niiden kappalemäärät.

Suomi, ruotsi ja englanti

Seinäjoen kaupunginkirjasto koostaa kirjastojen yhteistä tilausta suomen-, ruotsin- ja englanninkielisistä esitteistä. Tästä on lähtenyt kirjastoihin kysely Kirjastot.fi:n uutisten kautta:

”Seinäjoen kaupunginkirjasto/lasten ja nuorten lukemisen valtakunnallinen erityistehtävä yhdessä Kirjastot.fi:n kanssa selvittää esitteen painattamista kirjastojen tilausten perusteella. Saamme painamiseen OKM:n tukea mutta osa painokuluista jää kirjastojen itsensä maksettavaksi.
Mikäli haluatte osallistua esitetilaukseen, vastatkaa tähän kyselyyn 2.9.2020 mennessä. Esitetilaus koskee vuotta 2020.”

 

Digihanke: syksy ja itseopiskelu

Olemme kirjastoissa päässeet korona-kevään erikoistilanteesta takaisin normaalimpaan olotilaan. Asiakaspalvelun ja digituen osalta on voimassa vielä turvavälien ja hygieniasääntöjen noudattaminen. Digituen antajalla onkin nyt oiva tilaisuus harjoitella opastamaan asiakasta ilman, että koskee asiakkaan laitteeseen tai tekee hänen puolestaan. Tämä on sitä paljon puhuttua käsien päällä istumista, kun asiakas tekee itse. Keväällä annettiin paljon etädigitukea puhelimitse ja huomattiin kuinka vaikeaa se on. Asiakkaan kannalta kuitenkin tuki, jossa hän saa itse tehdä, oppia ja oivaltaa on kaikkein parasta tukea. Meillä on onneksi kirjastoissa hyvä tilanne asiakaspalvelutaitojen puolesta, asiakasta osataan ja halutaan auttaa parhaan taidon mukaan. Digitukiasiakkaan kohtaamista käytiin läpi keväällä webinaarissa ja lisää tulee vielä syksyllä.

Tästä päästäänkin siihen mitä Digihanke tarjoaa alueelle loppuvuodesta. Aloitamme syksystä toisen kierroksen Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastoissa. Käymme läpi digituen pakettien asioita kuntakohtaisesti läpi, lisäksi kaikissa kirjastoissa pidetään Digitukiasiakkaan kohtaaminen -työpaja, jossa päästään harjoittelemaan erilaisia digituen tilanteita monenlaisten asiakkaiden kanssa. Totta kai keskustelemme myös siitä miten digituen antaminen kirjastoissa on muuttunut Koronan vuoksi ja miltä tuki tulee näyttämään tulevaisuudessa. Käyntien lisäksi jatkamme webinaarien pitämistä 4.9. alkaen kahden viikon välein perjantaisin kello 13-14. Kalenterikutsut on lähetetty kirjastoihin ja johtajille, jakakaa ne myös koko henkilökunnalle. Sovitut koulutukset pidetään etänä, jos korona-linjaukset siihen syksyllä pakottavat.

Jos et keväällä päässyt webinaareihin mukaan tai haluat kerrata niiden sisältöjä löytyvät kaikki webinaarit ja lisämateriaalit Google Drivesta tästä linkistä. Lisäksi jo aiemmin uutiskirjeessä olleet itseopiskelulinkit kannattaa muistaa, löydät opiskele digiä tämän linkin takaa. Kaikki ovat varmaankin jo kuulleet, että syksyllä muuttuva lainsäädäntö saavutettavuudesta tuo kirjastoille uusia haasteita nettiin tuotettavan materiaalin suhteen. Kannustaisin jokaista kirjastoa tutustumaan lainsäädännön tuomiin muutoksiin jo näin kesällä, etteivät ne syksyllä yllätä. Muun muassa Celialla on hyviä ohjeita saavutettavuudesta tiedostoissa. Pääset tästä linkistä Celian sivuille.

Timo Kuru.Hyvää ja lämmintä kesää kaikille. Nähdään sitten syksyllä
Timo Kuru

Liboppi.fi – uusi henkilökunnan oppimisympäristö

Alueelliset kehittämistehtävää hoitavat kirjastot ovat yhdessä valtakunnallisen kehittämistehtävän kanssa ovat suunnitelleen viime syksystä lähtien sähköistä oppimisympäristöä yleisten kirjastojen henkilökunnan osaamisen lisäämiseksi. Oppimisympäristöä käytetään osana kirjastojen täydennyskoulutusta, ja sen avulla tuetaan omatoimista ja pitkäjänteistä osaamisen kehittämistä.

Liboppi on alun perin Turun Aken kehittämä ja yhä ylläpitämä oppimisympäristö. Se on rakennettu Moodle-alustalle, joka on ilmainen, avoimen lähdekoodin oliopohjainen virtuaalinen oppimisalusta. Sitä käytetään useissa suomalaisissa korkeakouluissa. Alustan valinnasta ja ylläpidosta on tehty PowerPoint-esitys.

Liboppiin voi tehdä jo nyt käyttäjätunnuksen ja tutustua oppimisympäristöön. Ensi vuodelle tuotetaan kaikille kirjastolaisille yhteinen oppimiskokonaisuus. Tavoitteena on, että kaikki kirjastoissa työskentelevät suorittavat kyseisen verkkokurssin ensi vuoden aikana.

Verkkokurssin aiheeseen voi jokainen kirjastossa työskentelevä olla mukana vaikuttamassa. Äänestä alla olevista aiheista oma suosikkisi.  Äänestysaika on 22.6. – 31.8, ja aiheet ovat seuraavat:

  • Asiakaspalvelun perusteet: Erilaisten asiakasryhmien kohtaaminen ja kulttuurisen vuoropuhelun edistäminen.
  • Kokoelmat ja sisällöt: Kokoelmat asiakaspalvelussa: painetusta aineistosta digimediaan, hallitse kokonaisuus ja suosittele asiakkaalle.
  • Mediakasvatus ja monilukutaito: Informaatiolukutaito eri kanavissa, tiedontulkinta ja muuttuva informaatioympäristö.
  • Oppimaan oppiminen: Itsetuntemus ja oman osaamisen kehittäminen, minä oppijana.
  • Palvelusuunnittelu ja palvelumuotoilu: Muotoile kirjaston palvelut vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
  • Pelit ja virtuaalitodellisuus: Pelikulttuuri ja pelit kirjastojen kokoelmissa ja palveluissa, VR ja AR.
  • Saavutettavuus ja hakeutuvat kirjastopalvelut: Kirjastopalvelujen saavutettavuus verkossa, tilassa ja hakeutuen, selkokielinen viestintä.
  • Tapahtumatuotanto ja markkinoint: Kirjastojen tapahtumatuotanto, ja niihin liittyvä viestintä ja markkinointi monikanavaisesti.
  • Tekijänoikeus ja lainsäädäntö: Kirjastot ja tekijänoikeus, tekijänoikeus verkossa ja tilassa.
  • Tiedonhaku ja tiedonlähteet: Verkkotiedonlähteet, hakukoneet ja tietokannat osana neuvontatyötä.
  • Työhyvinvointi: Miten huolehdin omasta jaksamisesta ja olen mukana luomassa hyvinvoivaa työyhteisöä.

Eniten ääniä saanut aihe valitaan yhteiseksi ensi vuoden oppimiskokonaisuudeksi. Äänestys toteutetaan kaikilla AKE- alueilla samaan aikaan ja osallistujien kesken arvotaan palkintoja. Kyselyn järjestää ja vastaukset käsittelee Liboppi-toimituskunta, jossa Oulun Ake-alueen edustajana toimii Mikko Paajala.

Linkki äänestykseen.